Mis je wat in het geluid? Klinkt jouw favoriete muziek niet vol genoeg? Wil je meer bass in je auto? Dan heb je waarschijnlijk een subwoofer nodig. Een subwoofer produceert enkel bassen, dus lage frequenties. Een subwoofer vult net dat gene aan wat je niet uit je normale speakers kan halen. De allerlaagste sublage tonen onder de 80Hz worden door een subwoofer wél goed en krachtig weergegeven. Doordat een subwoofer groter is kan deze ook beter de lage tonen aan. Het is namelijk zo dat hoe groter de subwoofer en het bijbehorende conusoppervlakte is, hoe meer luchtdruk deze kan opbouwen. Waarom subs zoveel vermogen vereisen? Heel simpel: ze moeten veel lucht verplaatsen. Lage tonen of bassen zijn grote geluidsgolven en die kun je enkel produceren met een grotere speakerdriver. 8, 10 of 12 inch is heel gewoon.

Helaas hebben subwoofers in de auto een slecht imago. Ze doen vaak denken aan dat stereotype, het beeld van een jong mannetje in een VW Golf GTI met de ramen open en dan kei hard dikke House op hebben staan, beukend bij het stoplicht. Maar een subwoofer is juist onderdeel van een goede muziek installatie.
Door het weergeven van de laagste tonen, wordt elk muziekgenre een plezier om naar te luisteren, of het nou Techno, Soul, Jazz, Top40 of Nederlandstalig is, je krijgt een lach op je gezicht. Als je geen subwoofer in de auto hebt, dan mis je gewoon een groot deel van de informatie in de muziek en is de beleving een heel stuk minder. Het is ook niet zo dat je met een subwoofer perse moet beuken. Juist door de subwoofer zacht met de overige speakers te laten meespelen zodat de bassen niet teveel overheersen, zorgt deze voor een harmonieuze aanvulling in het geheel en een glimlach op je gezicht.

Welke subwoofers zijn er?

Actieve subwoofer:

Bij deze subwoofer is er een versterker ingebouwd in de behuizing, vandaar de term “actief”.

Het versterker vermogen is ook op het vermogen van de subwoofer afgestemd. Er zijn 3 verschillende keuzes betreft actieve subs.

1. Underseat Subwoofer
Een kleine en platte variant, waarvan de naam het al doet vermoeden, je kan plaatsen onder de passagiersstoel.
Hiermee heb je toch een leuke bass zonder dat je ruimte verliest. De bekabeling is vaak meegeleverd en niet al te dik.

2. Reservewiel subwoofer
Zoals je al kan raden, is dit een subwoofer voor in de reservewiel uitsparing van de auto. Deze is vaak weer groter dan onder de stoel, dus heb je weer een betere bass en laagweergave. Optimaal als je ruimte wil besparen en toch een flinke bass wil.

3. Actieve subwoofer kist
Dit is een grotere behuizing waar dus ook een grotere subwoofer in zit. Denk dan al aan een 8, 10 of 12 inch. Doordat de behuizing en sub groter is, komt hier ook meer bass uit. Het gaat lager en je hebt meer luchtverplaatsing. Je kan dus gewoonweg harder spelen. Deze past echter alleen in de kofferruimte. Omdat de versterker meer vermogen moet leveren, moet er ook vaak een losse kabelset bijgekocht worden.

Alle actieve subwoofers kun je hier vinden:

Passieve subwooferkist:

Bij deze subwoofer is er een losse externe versterker nodig, vandaar de term “passief”.
Deze grotere behuizing is ook weer door de fabrikant optimaal berekend voor de gemonteerde subwoofer om zo het optimale uit de sub te halen. Het voordeel is dat er meer keuzes zijn in complete passieve kisten waarin je jouw budget. de kwaliteit en gewenste vermogen kan bepalen. Zelf kun je ook de kwaliteit en het vermogen van de aangesloten versterker kan bepalen. Hierin ook de maten 6.5, 8, 10 of 12 inch.

Alle subwooferkisten kun je hier vinden.

Passieve losse subwoofer:

Bij een losse subwoofer krijg je dus alleen de speaker / driver op zich. Die kun je dus in elk gewenste kwaliteit en vermogen kopen. Zelf kun je hiervoor ook de kwaliteit en het vermogen van de aangesloten versterker kan bepalen. Dus beide op maat voor jouw specifieke wensen en muziekkeuze.

Alle losse subwooferdrivers kun je hier vinden.

Een passieve subwoofer hoort ook in een behuizing. Nu wordt het leuk, je kan zelf bepalen hoe je de behuizing ontwerpt. Het design in kleur, welke afwerking, welke vorm, hoogte, breedte en lengte van de subkist. Dit kan mooi uitkomen als je nou nèt in dat kleine hoekje van de kofferbak, je sub wil plaatsen. Of je zou 2 of meerdere subwoofers in de behuizing kunnen monteren voor meer luchtverplaatsing en druk opbouw. Er zijn verschillende kistontwerpen die ook bijpassend geluid en voor- nadelen hebben.

Gesloten subwooferbehuizing:

De meest eenvoudige oplossing is de gesloten kist. De bassweergave vaak heel erg goed ondanks de ‘eenvoud”. In combinatie met een geschikte subwoofer vaak de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

Eigenschappen:

Zwaar belastbaar
Niet erg efficient
Snelle bassweergave
Strakkere bassweergave
Compacte kist
Eenvoudige kastconstructie
Minder kritisch voor ontwerp- en constructiefouten.

Gepoorte ofwel bassreflex subwooferbehuizing:

Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing. Vaak uitgevoerd met een ronde poort of de betere rechthoekige slotpoort.

Eigenschappen:

Effienter dan een gesloten kist
Diepere bassweergave
Grotere kist dan gesloten
Sneller kans op opblazen
Juist ontwerp en berekening kist moeilijker
Zeer kritisch voor ontwerp- en constructiefouten

Bandpass subwooferbehuizing:

Twee behuizingen in 1. Zowel gepoort als gesloten maar met altijd met een gepoorte ruimte voor de speaker. Met een gesloten ruimte ruimte achter de speaker wordt de behuizing een 4e orde bandpass enclosure genoemd of gepoorte ruimte achter de speaker, 6e orde bandpass enclosure. Bij een 8e orde bandpass enclosure, worden de twee ruimtes weer verbonden met een poort.

Eigenschappen:

Zeer effectief
Zeer diepe bass
Goede demping van de speaker
Hoge belastbaarheid
Ingewikkelde constructie, daardoor weinig toegepast.
Lastig ontwerp
Lastig te horen of er vervorming optreed
Grove / trage weergave afhankelijk van afstemming
Zeer grote behuizing.
Subwoofer niet zichtbaar gemonteerd in de kist.

Hoe sluit ik een subwoofer aan?

Alle subwoofers hebben een plus (+) en een min (-), deze sluit je aan op de plus en min van de speakeruitgangen op de versterker. Subs met een enkele plus en min aansluiting worden enkelspoels, ofwel ook Single Voice Coil of afgekort SVC genoemd. De weerstand uitgedrukt in impedantie is meestal 4 Ohm voor de meest gangbare subwoofers.

Sommige subwoofers hebben 2x plus en 2x min. Dan praat je over een dubbelspoels subwoofer, ofwel ook de termen Dual Voice Coil of DVC.

Er zijn verschillende manieren om een subwoofer met meerdere spoelen aan te sluiten.

Serie:
Hierbij lus je de plus en min tegenover elkaar met elkaar door, en sluit je de plus van de ene kant en de min van de andere kant op de versterker aan.
Als een woofer 2 x 4 ohm is mag je dit optellen en zal je versterker dus op 8 ohm spelen.

Parallel:
Hierbij lus je alle plussen met elkaar door en sluit je aan op de plus van de versterker. Dit doe je ook met alle minnen en die sluit je aan op de min van de versterker.
Als een woofer 2 x 4 ohm is dan zal je op 2 Ohm uitkomen.

Afhankelijk van de impedantie en aansluitwijze kun je een subwoofer zo aansluiten:

Uitleg aansluitingen (parallel of serie):
Impedantie: 2x 4 Ohm: aansluiten als 2 ohm of 8 ohm.
Impedantie: 2x 2 Ohm: aansluiten als 1 ohm of 4 ohm.
Impedantie: 2x 1 Ohm: aansluiten als 0.5 ohm of 2 ohm.
Impedantie: 2x 0.5 Ohm: aansluiten als 0.25 ohm of 1 ohm.

Let wel op: Als je uitkomt op 4 Ohm of hoger, kun je dit gewoon op een stereo versterker aansluiten. Als je onder de 4 Ohm komt, dan zijn er speciale 1-kanaals monoversterkers voor. Die kun je hier vinden.

Hieronder een voorbeeld met subwoofers met 2 x 4 Ohm aansluitingen ofwel dual voice coils (DVC):

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten